Criza de identitate


Imagine

Noi sintem români !!! Noi sintem romani !!! Citeşti pe pereţii cladirilor de la spital in loc de graffiti , citesti in cartile de istorie si literatură , strigi in gura mare pe bulevard …

Noi sintem romani …Ok , ok, am inteles : suntem români . Sau vrem sa fim romani?Sau devenim romani pentru ca ne convine? Sau pur si simplu ne place Romania? ..Sau chiar sintem romani ? In cele din urma vorbim aceeaşi limba , avem aceleasi traditii , exaltam pina la ceruri aceasi poeti si scriitori , ne indragostim ascultînd Holograf si iubim imbatindu-ne de versurile lui Eminescu …Ah , dar stai un pic …putem fi si rusi ! De ce nu ? Majoritatea populatiei la nord si in centru vorbesc limba rusă nu ? Am fost sub dominiul USSR in timpul celui de’al doilea Război Mondial …De ce nu putem fi rusi ? Nu ne place Puskin sau Dostoievskii , avem ceva impotriva  baladei „Vladimerskii Tzentral”? Hey, nu te infuria asa , stiu ca tu vrei sa fim romani , bine , suntem români . Lucru trist  din doua motive : primul, vrem sa fim romani pentru ca vrem sa intram in UE crezind ca acolo-i mai bine , al doilea : nu avem o identitate a noastra, nu sintem nici carne , nici peste . Ne dam dupa partitele politice : PL =Europa PCRM=Rusia si tot asa.Eu cind eram in tara mea Moldova , aveam si eu un sens de apartenenţă a României , insa cind mergi in alta tara ,  unde tu esti strain (nu in Romania :D), simti nevoia sa spui ca esti

MOL-DO-VEAN !!!

Si asta nu inseamna neaparat ca esti impotriva rusilor sau a romanilor sau a mai stiu eu cui iti vine in cap . Asta inseamna ca tu ai un imn care rasuna cind joaca Nationala de Fotbal a Republicii Moldova  si fii atent , imnul despre care vorbesc e „Limba Noastra „ nu „Desteteapta-te Romane”.Noi avem modul ala de a vorbi un fel nu stiu ce care ne caracterizeaza , si-apoi  sintem harnici , avem drumurile ca pierzi rotile pe drum , suntem frumosi dar saraci , suntem needucati citeodata dar avem o capacitate de a invata limbile si de a ne adapta ( rusii nici nu stiu ce-i aia adaptare).Purtam pe spatele nostru o istorie care din ce in ce mai mult apasa , de aia trebuie sa ne simtim independenti ..Si eu cred ca daca vrem asa de tare in Europa putem sa mergem singurei , fara sa ne tine de minuta rusii sau romanii . 

 

P.S. Sa nu-ti treaca prin cap sa ma acuzi de lipsa de patriotism te rog 🙂  

9 comentarii

    1. Ah, avem si noi cultura noastra ! Saraca dar o avem ! Si uita ca copii moldovenilor fac „ravagii” in strainatate , nu sintem prosti …un pic ignoranti dar asta s-ar putea rezolva . Faza e ca vorbim tare de a intra in UE, si ca am vrea sa fim cu romanii , dar pin la urma pffff vorbe ..Nu stim nici noi ce vrem . Suntem ca o marioneta condusa cu doua minute: Romania si Rusia !

      1. Dan, in limba romana ! Eu nu am nimic impotriva limbii romane. Nu ma intelege gresit ,noi si romanii avem acelasi singe , cintam aceleasi cintece , dar asta nu inseamna ca noi suntem romani . Am vrea poate , sau ne convine …, dar traim in Moldova deci suntem moldoveni.Limba mea e formata din cuvinte romanesti (90 de procente) , imi mai scapa si cite un cuvint in rusa , si cite un „merci” in franceza 🙂

  1. Moldovenesc e faptul ca zici „shi” in loc de „ce” ,a vorbi moldoveneste inseamna a vorbi o versiune mai vulgara (in sensul latin al cuvintului) a limbii romane , avem si cuvinte moldovenesti care nu apartin vocabularului nici unei tari . Ar fi frumos daca am vorbi toti romaneste si am avea toti aceasta idee de Moldova si Romania „together forever” , dar nu e asa ..si decit sa ne amagim unii pe altii , mai bine sa lucram asupra identitatii nationale, nu ? 🙂

  2. Sa lucram asupra unei „identitati nationale” create artificial de sovietici in 1924 ? Nu, multumesc !
    Admit ideea ca nu suntem 100% romani precum nu suntem 100% rusi. Dar in situatia asta nu avem dreptul sa ne numim nici „moldoveni”, pentru ca adevaratii moldoveni se gasesc astazi la Iasi, Vaslui, Botosani, Piatra Neamt, Bacau… etc si nu in asa zis-a Republica Moldova.
    Nu suntem decat o adunatura de popoare, amestecate mai mult fara voia noastra de un nebun (a se citi Stalin), vorbim o romana stricata sau o rusa, nici aia perfecta, si din criza de identitate ne zicem „moldoveni”, doar pentru ca traim pe un pamant ce a apartinut candva Principatului Moldovei (denumirea corecta fiind Tara Romaneasca a Moldovei.).
    Prefer sa lucrez asupra identitatii mele adevarate chiar daca prin vinele mele nu mai curge sange 100% romanesc. Da, sunt moldoveanca, parte a marelui popor roman

    PS Cat despre Europa… nicio sansa. Ia-ti gandul

    1. problema noastra ce ca sintem carne cind vrem sa fim carne si sintem peste cind vrem peste sa fim ! Eu zic ca daca am incerca sa ne autodefinim Moldoveni , tara independenta cu un imn si o constitutie pe care fiecare cetatean o respecta ar fi mai bine . Insa nu! Noi ne lasam trasi de mineca si din partea rusilor, si din partea romanilor ! Lor le convine , noua nu !

  3. Adica sa ne lepadam de radacinile noastre romanesti care sunt atat atat de evidente (limba, obiceiuri), si sa ne autodefinim ca o etnie inexistenta inventata de cei care ne-au deportat si ne-au ucis intelectualii ? Raspunsul meu e numai unul: NU !

    “Da, suntem moldoveni, fii ai vechii Moldove, însă facem parte din marele trup al românismului” (Alexei Mateevici)

Lasă un răspuns

